För dig som kanske gillar kaffe men ändå vill ha alternativ till din vanliga rutin tex te. Kaffe är en standardmorgondryck för många, medan andra väljer att inte dricka det av många skäl. För vissa kan den höga mängden koffein – 95 mg per portion – orsaka nervositet och agitation, även känd som senior drickare. För andra kan kaffe orsaka matsmältningsbesvär och huvudvärk. Många bryr sig helt enkelt inte om den bittra smaken. Här är läckra alternativ till kaffe du kan prova.

Cikoriakaffe

Precis som kaffebönor kan cikoriarot rostas, malas och bryggas till en utsökt varm dryck. Den smakar mycket lik kaffe men är koffeinfri. Det är också en rik källa till inulin. Denna lösliga fiber kan hjälpa till att smälta och stödja en frisk tarm genom att främja tillväxten av gynnsamma bakterier – särskilt Bifidobacteria och Lactobacilli. Dessutom kan det stimulera gallblåsan att producera mer galla, vilket kan vara fördelaktigt för matsmältningen. Cikoriarot finns i förgrunden och rostad, så det är lätt att förbereda. Brygg det helt enkelt som vanligt kaffeservering – i en filterkaffe, fransk press eller espressomaskin. Använd 2 matskedar mark för varje 6 gram vatten, eller justera detta förhållande baserat på dina preferenser. Tänk på att cikoriarot kan orsaka matsmältningssymtom hos vissa människor. Även om inulin är bra för din hälsa, kan det ha biverkningar som uppblåsthet och gasig mage. Dessutom bör du undvika cikoriarot om du är gravid eller ammar eftersom forskning om säkerheten under dessa omständigheter saknas.

Sammanfattning om Cikoriakaffe

Cikoriarot smakar liknande kaffe men är koffeinfri och mycket hög i den fördelaktiga fiberinulin, vilket kan hjälpa till att smälta och stödja en frisk tarm.

Matcha-te

Matcha är en typ av grönt te tillverkat genom ångning, torkning och slipning av bladen på Camellia sinensis-växten till ett fint pulver. Till skillnad från byggbart grönt te, konsumerar du hela bladet. Av den anledningen får du en mycket mer koncentrerad källa till antioxidanter – epigallocatechin gallate (EGCG). Många av de föreslagna fördelarna med Matcha tillskrivs EGCG. Exempelvis tyder observationsstudier på att regelbunden konsumtion av grönt te kan minska risken för högt blodtryck. Grönt te har också förknippats med minskad vikt och kroppsfett, samt en lägre risk för typ 2-diabetes. Matcha har en frisk smak, som vissa beskriver som jordnära.

Matcha är enkel att förbereda

Ta 1–2 teskedar matcha-pulver i en keramisk skål med ett fint maskfilter. Tillsätt varmt, men inte kokande vatten – vattentemperaturen ska vara cirka 71–77 ° C. Rör om långsamt tills pulvret är upplöst och visp sedan fram och tillbaka. En traditionell bambusteknisk, kallad chasen, fungerar bäst. eet är klart när en lätt skum bildas. Du kan också prova att lägga till 1 kopp (237 ml) ångmjölk eller ett alternativ som inte är mejeri för en krämig matcha te latte. Eftersom du konsumerar hela bladet är matcha vanligtvis högre i koffein än vanligt bryggt grönt te och ibland högre än kaffe. Mängden i varje portion kan variera mycket, med ett intervall på 35–250 mg per kopp.

Sammanfattning om Matcha te

Sammanfattning om Matcha te

Matcha-te ger ett överflöd av gynnsamma antioxidanter i en enda portion. Beroende på hur det är tillagat kan det ha mer eller mindre koffein än kaffe.